IMG-20151020-WA0045De opzet van de wedstrijden is om op het water het oude varen “het Schipperen” te promoten. Gedurende de wedstrijddagen de motor zoveel als mogelijk vermijden. Natuurlijk alleen wanneer dat veilig kan. De drie wedstrijddagen bestaan uit een aantal elementen waarmee de verschillende schippers met hun bemanningen worden gemeten. Elke dag is er een dagwinnaar en tot slot een eindwinnaar die tijdens de slotavond bekend wordt gemaakt.

Er wordt op de Grevelingen gevaren. Er zijn van tevoren “poorten” vastgelegd op de basiskaart. Deze worden gedurende het evenement gebruikt om te navigeren en vaaropdrachten uit te voeren. Op zondagavond is het verzamelen op de mosselbank (oost kant van de Grevelingen) met een welkomstborrel.

De basis regel is: varen zonder gebruik van de motor wordt ‘beloond’.

De opzet van het evenement is als volgt:

Dag 1  Poortenrace

Mijlen maken, via zoveel mogelijk passages van de “poorten” naar eigen keuze. Vertrekken op zeil en bonussen scoren door, zonder motor te gebruiken, onderweg af te meren en te vertrekken op steigers en te finishen voor een bepaald tijdstip. Bij aankomst wordt er gezamenlijk een kamp geslagen en een maaltijd genuttigd met bekendmaking van de eerste dagwinnaar.

Dag 2  Grevelingen8

Het varen van een 8 gevormd door 2 rondjes om eilanden, waarbij de keuze vrij is van volgorde en richting, en alleen de start en finishlijn is bepaald door een “poort”. Na aankomst bij WSV Bru wordt weer gegeten, gedronken, sterke verhalen gewisseld en natuurlijk een dagwinnaar bekendgemaakt.

Dag 3  Hardzeildag

Oftewel de Sponsordag. Het zo snel mogelijk varen van een vastgestelde route, gevormd door een aantal poorten. Op deze dag hebben de sponsoren de mogelijkheid om met een select gezelschap mee te varen. Aan de deelnemers wordt vriendelijke verzocht of zij een aantal ‘opstappers’ aan boord willen meenemen. Bij aankomst in de haven is het tijd voor feest en vertier. Hier volgt de einduitslag met de laatste dagwinnaar.

Alle dagprestaties worden herleid in een gemiddelde snelheid, zodat een eindwinnaar kan worden bepaald. Indien op een bepaald traject de motor is gebruikt, om welke reden dan ook, dan telt de afstand van dit traject niet mee in de telling. Echter is de tijd wel doorgelopen.”

Kortom: Drie dagen vriendschappelijk strijden op het Grevelingenmeer voor gaffelgetuigde schepen kleiner dan 15 meter om zo de titel als “Beste”, “Slimste” en “Snelste” schipper in de wacht te slepen.